芸術学[学部]|Aesthetics and Art History[Bachelor]

芸術学|Aesthetics and Art History

  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    栗塚又郎著・小川一眞印刷発行『日本鉄道紀要』の研究|斎藤 光
    Research on the “Railways and Rolling Stock in Japan” (Nihon Tetsudō Kiyō) by Kurizuka Matarō and Published by Ogawa Kazumasa | SAITO Hikaru
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    四天王像の群像表現にみる奈良仏師による古典研究 — 東大寺戒壇堂像と興福寺中金堂像(南円堂旧蔵)の比較から|南 ひかる
    Classical Studies by Sculptors of Buddhist Works in Nara as Seen in the Group Representation of the Shitennõ (Four Heavenly Kings): - A Comparison of the Shitennō at Kaidan-dō at Tōdaiji Temple and the Shitennō at Chūkondō (formerly owned by Nan'en-dō) at Kōfukuji Temple | MINAMI Hikaru
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    吉田璋也の鳥取新作民藝運動の意義 — 柳宗悦の協団論、柳宗理のデザイン理論との比較から|杉本 温子
    The Significance of Yoshida Shōya’s Tottori New Mingei Movement: - A Comparative Analysis with Yanagi Muneyoshi’s Guild Theory and Yanagi Sori’s Design Theory | SUGIMOTO Atsuko
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    ミルトン・グレイザーの目指した自己表出の仕事|伝田 快雄
    Milton Glaser’s intention of self-expressive work | DENDA Hayao
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    中原淳一と『少女の友』|海川 寧音
    Nakahara Jun'ichi and Shōjo no Tomo | KAIGAWA Nene
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    1889年パリ万博機械館にみられる歴史主義と産業主義|兼川 涼
    The Historicism and Industrialism Evident in “La Galerie des machines” at the 1889 Paris Exposition Universelle | KANEKAWA Suzu
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    西條八十 詩人と大衆 — 「死」の美学化|清岡 海月
    SAIJO Yaso, a poet among the masses - Aestheticization of "death” | KIYOOKA Mizuki
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    『日本歌劇概論』にみる小林一三の演劇観 — 大劇場における国民劇の実現|坂部 遥香
    Kobayashi Ichizō's View of the Theater in Introduction to Japanese Opera - Realization of Kokumingeki in the Grand Theater | SAKABE Haruka
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    「かわいい」の構成要素と美学的な位置づけについて|作田 壮紀
    Exploring "KAWAII": Constituents and Aesthetic Contextualization | SAKUTA Souki
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    人工知能を応用した絵画制作を通した創造性の再定義|真田 将太朗
    Redefining Creativity through the Application of Artificial Intelligence to the Production of Paintings | SANADA Shotaro
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    橋本平八 — 「代表作品」にみる作家像|杉田 里彩
    Hashimoto Heihachi: - The Character of the Artist as Seen in his Representative Works | SUGITA Risa
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    芹沢銈介の初期作風の変遷 — 雑誌『工藝』の装幀を中心に|田中 佑奈
    Changes in Keisuke Serizawa's Early Style: - Focusing on the Covers of Kōgei Magazine | TANAKA Yuna
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    バーン=ジョーンズ作《黄金の階段》 -唯美主義的解釈と主題の関係についての考察-|中園 梨花
    “The Golden Stairs” by Edward Burne-Jones: A Study of the Relationship between the Subject and the Interpretation of Aestheticism | NAKAZONO Rinka
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    エリザベート=ルイーズ・ヴィジェ=ルブラン《鏡をのぞくジュリ》研究|平山 果実
    A Study of Elisabeth Louise Vigée Le Brun’s “Julie Looking in a Mirror” | HIRAYAMA Kajitsu
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    ティルマン・リーメンシュナイダー ヘルゴット教会の《マリア被昇天祭壇》の研究|本田 一
    Study of Tilmam Riemenschneider's Altar of the Virgin Mary in Herrgottskirche | HONDA Hajime
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    正寿院不動明王坐像の作者と制作年代について — 醍醐寺三宝院、金剛寺の不動明王坐像ほか快慶、行快作例との比較を中心に|森川 紗希
    On The Sculptor and Date of Creation of the Seated Fudō Myōō at Shōju'in: - Comparisons with the Seated Fudō Myōō Sculptures at Sanbō'in, Daigoji Temple, Kongōji, and Other Examples by Kaikei and Gyōkai | MORIKAWA Saki
  • 論文・芸術学[学部]|Thesis/Aesthetics and Art History[Bachelor]
    イメージを見る、イメージが見せる — ジョルジュ・ディディ=ユベルマンの「サンプトム」について|矢澤 耕介
    Images We See, Images We’ve Been Confronted With - On the Concept of Symptôme in Georges Didi-Huberman | YAZAWA Kohsuke

芸術学[修士]|Aesthetics and Art History[Master]

日本・東洋美術史|Japanese and Asian Art History

  • 論文・日本・東洋美術史[修士]|Thesis/Japanese and Asian Art History[Master]
    ★サロン・ド・プランタン賞 
    東京芸術大学工芸科図案部のデザイン教育 — ヴィジュアルデザインを中心に|工藤 沙貴
    Design Education in the Design Major of the Department of Crafts at Tokyo University of the Arts: - Focusing on Visual Design | KUDO Saki
  • 論文・日本・東洋美術史[修士]|Thesis/Japanese and Asian Art History[Master]
    仏師善円の個人様式の展開 — 地蔵菩薩像をてがかりに|出口 武頼
    The Development of Buddhist Sculptor Zen-en's Personal Style: - Focusing on Jizō Bodhisattva Statues | DEGUCHI Burai

西洋美術史|Western Art History

  • 論文・西洋美術史[修士]|Thesis/Western Art History[Master]
    フランス・スネイデルス(1579-1657)の動物画 — その革新性と後世への影響|津上 千春
    Animal Painting by Frans Snyders (1579-1657) - Its Innovation and Influence on later Generations | TSUGAMI Chiharu

美術解剖学|Artistic Anatomy

  • 論文・美術解剖学[修士]|Thesis/Artistic Anatomy[Master]
    西田正秋「人体美学」の考察|川目 七生
    A Note on Masaaki Nishida’s "Jintai bigaku (Aesthetics of human body) " | KAWAME Nanami
  • 論文・美術解剖学[修士]|Thesis/Artistic Anatomy[Master]
    1ミリタトゥーの制作と考察|佐藤 はなえ
    A Study on the Creation of 1mm tattoo | SATO Hanae

指導教員Faculty

[美学]

川瀬智之│准教授
KAWASE Tomoyuki | Assoc. Prof.
林卓行│准教授
HAYASHI Takayuki | Assoc. Prof.

[日本・東洋美術史]

佐藤道信│教授
SATO Doshin | Prof.
松田誠一郎│教授
MATSUDA Seiichiro | Prof.
須賀みほ│准教授
SUGA Miho | Assoc. Prof.

[日本・東洋美術史 / 工芸史]

片山まび│教授
KATAYAMA Mabi | Prof.

[美術解剖学Ⅰ]

布施英利│教授 FUSE Hideto | Prof.

[西洋美術史]

越川倫明│教授
KOSHIKAWA Michiaki | Prof.
田辺幹之助│教授
TANABE Mikinosuke | Prof.
佐藤直樹│教授
SATO Naoki | Prof.
柳田さやか│助教
YANAGIDA Sayaka | Asst. Prof.

[美術教育・美術解剖学II]

宮永美知代│助教
MIYANAGA Michiyo | Asst. Prof.

カタログPDFCatalogue PDF